סכום השתלמות חרמון

24.5.07

הקדמה

השנה ירדו גשמי ברכה בצפון הארץ, במרכזה, בשפלה הדרומית, בנגב המערבי והצפוני עד קו  שדה בוקר.   בנגב המרכזי והדרומי, השנה שנת בצורת והפריחות היו נדירות, באזור אילת שנת בצורת של ממש וכמות המשקעים עד כה 8 מ"מ, כמה חבל.  השנה התברכה במיוחד בחלוקת גשמים טובה ועד תחילת מאי לא פקד אותנו שרב של ממש ולא היו תקופות יובש בין הגשמים. מאידך היו אזורים (וכאלה מן הסתם יהיו תמיד כי ככה הוא אופי פיזור הגשם במרחב) בהם ירד גשם פחות מהממוצע השנתי; הופתענו לשמוע מאהרוני מקבוצת כנרת כי ברמת-יבנאל ובמורדות הכנרת ירדו רק 270 מ"מ. החברים מוזמנים לדווח על סיכום שנת הפריחה והאקלים באזורם.

עם המטען הירוק והפורח של השתלמויות האביב יצאנו להשתלמות החרמון והצלחנו לממש שלוש תחנות עקריות – נמרוד כמייצגת את הצמחיה של החגורה הים תיכונית "התחתונה", הר-לבנה תחנת היער ההררי וכתף חרמון כמייצג את הצומח הטרגקנטי הסוב-אלפיני. התפעלנו משפע המינים והפרחים אך רק לאחר שחזרנו וסיכמנו עולה התמונה הברורה: בחרמון בחגורה ההררית והטרגקנתית זוהי שנה "רגילה ואף פחות מזה" אך בתחנת נמרוד נוכחנו בעשביה גבוהה ובאיחור קל במועדי הפריחה, כנראה כי הרטיבות בקרקע המשיכה לתוך חודש מאי; לדוגמא הדגניים הרב-שנתיים והסמר האפרפר רק מתעוררים (סיסנית הביצות, בן-אפר מצוי) ורק השילשית הצהבהבת היתה בתחילת פריחה. מצב פנולוגי מוקדם זה היה בסתירה לבית-הגידול היובשני של אבן-החול שם כל הצמחים החד-שנתיים התייבשו זה מכבר.

ניתן לראות בצומח הגולן הצפוני חלק מהאזור הים-תיכוני. אך מאידך יש בצמחייתו הרבה מרכיבים המאפיינים את צומח ג'בל דרוז, שם מגיע החורש הים-תיכוני לנקודה המזרחית ביותר במזה"ת . גם בגולן וגם בג'בל דרוז יש והייתה כריתה מסיבית ובכל אתר יש ערבוב נפלא של צמחים צפוניים "לחים" אוהבי צל ולחות עם צמחים יובשניים של החגורה ההררית של הצומח במזה"ת.

תחנות ההשתלמות :

1.      תחנת נמרוד – הר קטע , אבן החול אשר בבסיס קמר החרמון, רום-  1115 מטר:
תחנה זו מייצגת את החלק הגבוה והלח של החורש הים-תיכוני. היא מיוחדת בכך שכנראה עקב כריתה ורעיה לא שרדו בה עצי החורש ולפנינו צומח של שטחים פתוחים הגדל על מצע של אבן-חול קרטיקונית. השטח נשלט על ידי בתות של סירה קוצנית ושני מיני הלוטם כאשר פה ושם מוצאים אנו עצי עוזרר קוצני ואלון מצוי. שתי קבוצות צמחים מיוחדות לאזור זה:
א) צמחים המעדיפים חול ושונאים גיר (קלציפוביים)- מעניין כי צמחים אלה גדלים בכתמי אבן חול מסביב ובבסיס הרי הלבנון והאנטי לבנון כאשר ישנו קיטוע גיאוגרפי בין קטעי תפוצתם. איך עברו צמחים אלה מכתם אבו-חול אחד למשנהו כאשר בין הכתמים "ים של גיר"? מעניין לא פחות הוא הקיטוע בתפוצתם בין אזור נמרוד ומישור החוף (ראה רשימת מינים בטבלה). דנו בשדה בתיאוריות שונות המנסות להסביר דגמי קיטוע אלה.
ב) צמחי מקווי-מים- עמק יעפורי הצטיין בעבר במעיינות רבים שנבעו בתצורת האבן-חול ובשוליה.  הדרוזים החריבו או הצנירו את רוב המעיינות ורוב צומח המים נכחד. אנו בקרנו סביב "עין חוורתה" החרב בעשר השנים האחרונות אך לאורך הערוץ גדלים צמחי מים רבים (ראה טבלה). צמחים אלה כמו היינית הבינונית , סמר אפרפר וסיסנית הביצות הם מינים שכיחים למדי בעמק יעפורי ובמקווי המים של צפון הגולן. בארץ ישראל המערבית הם נמצאים על סף הכחדה.

2.      תחנת הר לבנה מזרחי – עליה  ממחנה ערער  כמעט לפסגת הר-לבנה וירידה במדרונות המזרחיים אל עיקול הכביש הראשי החוצה את נחל גובתה.
בתחנה זו טיילנו ממחנה ערער לאורך המורדות המזרחיים של הר-לבנה עד עיקול נחל גובתא, מרום 1450 מטר ירדנו עד לרום 1380. הלכנו ביער הררי אופייני , כזה הגדל בהרי מזרח תורכיה ומורדות הזגרוס. גם שם היער פתוח, גובה העצים 5 – 8 מטר והוא נשלט על ידי אלונים נשירים וורדניים. מבין האלונים שלט ללא מיצרים אלון התולע. לא מצאנו אלון לבנון אחד לרפואה , הוא גדל ברום גבוה יותר (מעל 1500מטר במפנים מזרחיים). לא ראינו גם ערער גלעיני. מאידך נתקלנו באלון מצוי ירוק העד, אינדיקציה ליובש המדרון בו ירדנו . מבין הורדניים רשמנו את העוזרר הקוצני (לא מצאנו עוזרר סיני השכיח באזור !?) שזיף הדוב, שקד קטן-עלים ואגס סורי. בתת-היער רשמנו הן מינים ערבתיים של הרים גבוהים יובשניים והן צמחים של חורש לח "גבוה"(ברום גבוה).

3.      גבעות הקרב ברום החרמון הליכה מרכבל עליון לגבעות הקרב וגלישה לאורך סכין רכס "מעלה גולני " עד למצפה בולען":
הייתה זו חגיגת פרחים של ממש – תפשנו את שיא הפריחה של רבים מהצמחים בחגורה הטרגקנטית כאשר אנו חוצים וחולפים על בתי גידול רבים. במעונות מוכי הרוח פרחה חברת האליסון החרמוני הפורח בכתמי "שפע צהוב" ומלווה בקדד אדום-פרחים ובצמחים חד-שנתיים ננסיים רבים(ארביס אושה, חופניים נמוכים, רושליה דו-זרעית, סגל צנוע – ראה טבלה). במדרונות הלחים שלטה הכרבולת המקרינה , הכר קוץ המייצג אולי טוב מכל את האופי האקולוגי של צמחי החגורה. הדגשנו כי מין זה נפוץ ממרכז אסיה ועד הלבנון ללא כל התמיינות סיסטמטית, בדומה לכחלית ההרים ולדובדבן השרוע.
כאשר יורדים לדולינות או מעשבבים מסביב לשלוגית אנו מוצאים שפע של גיאופיטים דוגמת זהבית ננסית, רומוליאת השלג, זמזומית החרמון ונץ-חלב אזמלני .נודה שאיחרנו קצת את שיא הגיאופיטים כדוגמת פריחת צבעוני החרמון והלוידיאה האדמדמת. אולם כפיצוי לפספוס הצמחים המקדימים קבלנו את פריחת העריר בכל תפארתו וחזינו בפעולה של דבורים חכמות אשר למדו לבוא לפרחים "הנבולים" כי הם המייצרים צוף לרוב.
הבדלי מקצב הפריחה, הפנולוגיה בלעז, הם מדהימים בחגורה הטרגקנטית; ליד השלוגית רואים אנו כרבולת מקרינה שרק מלבלבת ושלושים מטר מכאן הכרבולת גומרת לפרוח. בעוד ברוב המדרונות זמזומית החרמון כבר עושה פרי שמן ועסיסי הרי בדולינה המושלגת אותה זמזומית רק מתחילה לפרוח. דבקת הלבנון רק מלבלבת בכתף חרמון בגובה 200 מטר בעוד ביער ההררי ראינו אותה בשיא הפריחה.

4.      יער אלון תולע ואלון הלבנון ברכבל תחתון: גלישה מרחבת החניה אשר ברכבל תחתון לערוץ העליון של נחל ערער ועליה מצד שני של הירידה התלולה אל נקודת גביית הכסף לחניה.
במדרון המערבי של הר-חבושית התפתח מאז 1971 יער הררי פתוח נהדר. בשנת 1972 מדדנו במקום זה את העצים, רובם לא עלו על גובה של 2 מטר וגובה כל עצי הבן-חוזרר הררי היה מתחת ל40 ס"מ !!

הטיול שעשינו מתחת לצריף שומר החניון ברכבל תחתון היה עבורי "מהמם": אכן בחרמון יער "חצי אירופי", עדיין פתוח שכל גובהו 8 מטר אך הוא מזכיר את יערות תורכיה : שליטה של אלון הלבנון ואלון תולע ולווי נהדר של בן-חוזרר הררי. אומנם מין זה הוא בעל תפוצה גיאוגרפית נרחבת מהבלקן ועד פרס אך הוא נדיר למדי בשכיחותו ביער ורק בחרמון באזור הר-חבושית עד רכס נמנמן מוכרת לנו שכיחות כה רבה. את היער ליוו ורד הכלב וורד דביק שהיו בשיא פריחה, וכן שיחי חבושית וקרקש קיליקי.

"מציאות ההשתלמות":

נקודות מסיורי חרמון ומציאות ההשתלמות

צמחי צפון הגולן (או חורש גבוה נדיר מאוד בגליל

צמחי היער ההררי "שנפלו למטה"

צמחי מעיינות צפוניים נדירים

צמחי חגורת הספר "רגילה"

צמחי חורש י"ת לח וגבוה (לרוב מעל 900-1300 מטר)

פילגרית בלנש(הגולן)

ספלול ססגוני (ס.מחוספס)

שרדיניה מוצנית

בן-אפר מצוי

עכובית הגלגל (זן מפוצל עלה)

שום עגול

חיננית רב-שנתית

חסרף מזרחי

קרנונית מדוקרנת

צמחי חגורה טרגקנטית רחבי תפוצה (מטיאן-צאן לאטלס)

סוגים אופייניים לחגורה הטרגקנטית (מרכזם בהרי המזה"ת)

זוגות ויקריים - "חרמון - מדבר הנגב"

עצי ושיחי יער ספר הררי

צמחים בעלי טווח אקולוגי רחב ביותר 0(-2300 מטר)

כרבולת מקרינה

חדעד [לבנוני]

שום הלבנון - שום מזרחי

אלון תולע

ברומית הגגות

כחלית ההרים

קדדים טרגקנטיים(קדד א.פ., ק.קיפודי)

שום פיינברג - שום צנוע

יערה עגולת-עלים

עכובית הגלגל

גם אירופאיים

קחוון החרמון - קחוון שקוף (רכס מעון)

חבושית המטבעות

גרניון הפקעות

קורידלית (גם אירופאי)

בן-חוזרר הררי

נואית קוצנית (זנים שונים)

אליסון (בן-שיחי, גם אירופה)